رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در نشست افتتاحیه شورای حکام و همچنین در یک نشست خبری درباره برنامه هسته‌ای ایران مسائلی را مطرح کرد.

گروسی

به گزارش همشهری آنلاین، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در نشست افتتاحیه شورای حکام و همچنین در یک نشست خبری درباره برنامه هسته‌ای ایران مسائلی را مطرح کرد.

گروسی در این نشست به تکرار ادعاهایی که قبلاً در گزارش فصلی آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده بود پرداخت.

او گفت: «در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گزارش من با عنوان راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل پیش روی شما است.»

وی اضافه کرد: «شما ملاحظه خواهید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده بین 20 تا 60 درصد ایران همچنان رو به افزایش است و ایران تعداد آبشارهایی که از آنها برای غنی‌سازی هگزافلوراید اورانیوم استفاده می‌کند را توسعه داده است.»

گروسی بدون اشاره به نقض عهد آمریکا و همتایان اروپایی آنها در برجام گفته که اکنون بیش از سه و نیم سال از توقف اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ذیل برجام توسط ایران می‌گذرد.

وی در ادامه تصریح کرده است: «در نتیجه، آژانس پیوستگی دانش خود در ارتباط با تولید و فهرست سانتریفیوژها، روتورها و بلیوها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است.»

رافائل گروسی در بخش دیگری از اظهاراتش با استناد به یک گزارش دیگر خود (توافق پادمانی ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران) مدعی شده که هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل باقی‌مانده با ایران صورت نگرفته است.

او گفته است: «ایران می‌گوید که تمامی مواد، فعالیت‌ها و اماکن خود را ذیل توافقنامه پادمانی ان‌پی‌تی اعلام کرده است. با وجود این، این اظهارات با یافت شدن ذرات اورانیوم با منشا انسانی در اماکن اعلام‌نشده در ایران ناهمخوان است. آژانس نیاز دارد اماکن فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده‌شده را بداند.»

جمهوری اسلامی ایران پیش از این چندین بار ادعاهای آژانس در این مورد را رد کرده است. در جدیدترین مورد، نمایندگی دائم ایران در دفتر سازمان ملل طی یادداشتی این ادعاها را رد کرده است.

در این یادداشت که روز گذشته (یکشنبه) منتشر شده آمده است: «در مورد بند 4 ایران بار دیگر تاکید می‌کند که هیچ گونه ماده هسته‌ای و فعالیتی در مکان موسوم به لویزان-شیان وجود نداشته است. این مکان، همان‌طوری که در زیرنویس شماره 6 این گزارش تصریح شده است، تحت فعالیت‌های راستی‌آزمایی گسترده آژانس از جمله دسترسی تکمیلی قرار گرفته و بر همین اساس این موضوع در سال 2004 (GOV/2004/83) مختومه شده است.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «علیرغم نبود هیچ گونه ماده هسته‌ای و فعالیتی که اعلام آن ضرورت داشته باشد، ایران تاکنون توضیحات خود را به آژانس ارائه کرده است. با این حال، انجام اقدامات داوطلبانه را نیز می‌توان در چارچوب روش انجام کار (modality) که باید در راستای بیانیه مشترک 4 مارس 2023 مورد توافق قرار گیرد، درنظر داشت.»

ایران همچنین تأکید کرده است: «ارزیابی آژانس نباید براساس اسناد و اطلاعات غیرقابل اعتماد و غیرمعتبر باشد. علاوه بر این، ارجاع به برخی استدلال‌های قبلی که در نتیجه اطلاعات بعدی تأیید و منجر به حل و فصل این موضوع به گونه‌ای که در گزارش قبلی مدیرکل (GOV/2023/26) مشخص شده است، هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد.

رافائل گروسی همچنین اجرای بند موسوم به «کد اصلاحی 3.1» را یک تعهد حقوقی برای ایران خوانده و گفته که ایران در حال اجرای این بند نیست.

جمهوری اسلامی ایران پیش این گفته که توقف اجرای کد اصلاحی 3.1 به دلیل خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» صورت گرفته است.
گروسی در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاحیه گفت: «مسائل باقی‌مانده پادمانی مربوط به تعهدات ایران ذیل توافق جامع پادمانی هستند و لازم است برای آژانس حل و فصل شوند تا این نهاد بتواند درباره ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان خاطر فراهم کند.»

رافائل گروسی علاوه بر این مدعی شده که در 15 ماه گذشته هیچ پیشرفتی در اجرای بیانیه مشترک بین ایران و آژانس مورخ 4 مارس 2023 وجود نداشته است.

بخش دیگری از سخنان رافائل گروسی به ابراز امیدواری برای دیدار با رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان اختصاص داشت.

وی گفت: «بعد از انتخابات در ایران من با رئیس‌جمهور پزشکیان تماس گرفتم و تمایل خودم را برای ملاقات با وی در تهران و از سرگیری مجدد گفت‌وگوها و همکاری بین آژانس و ایران ابراز کردم.»

گروسی تأکید می‌کند: «او با دیدار با من در یک موقعیت مناسب موافقت کرد. من ایران را ترغیب می‌کنم چنین دیداری را در آینده نه چندان دور تسهیل کند تا بتوانیم گفت‌وگوهای سازنده‌ای برقرار کنیم که بتواند به سرعت به نتایج واقعی ختم شود.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از نشست افتتاحیه در یک نشست خبری هم حضور پیدا کرد. او در آن نشست در پاسخ به این سوال که منظور او از دیدار با پزشکیان «در آینده‌ای نه چندان دور» بعد از انتخابات آمریکا است گفت: «نه امیدوارم که قبل از آن باشد.»

کد خبر 880180
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    0 0
    دیگه حالم داره از این خبرهای آژانس بهم می خوره از زمان البرادعی تا الان ... چندسال شد ؟ حدود بیست سالی هست ... واقعا کلاف سردرگم . ما می خواهیم این شکلی باشه واقعا؟ خب یکبار برای همیشه بیارید شفاف توضیح بدید حل شه بره دیگه . هر روز هر روز با بحران و تهدید به منشوری شدن و حرکات نمایشی فوتبال نما !!!!
  • DE ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    0 0
    اصلا این ادعایی که آژانس می گوید دروغ محض هست اصلا ایران عملش را ندارد